DEVAM: 22- Nebi
(s.a.v.)'in, Ashabıyla Hac için ihrama Girmesi, Kurban Getirmeyenlerin Bunu
Umreye Çevirmesi ve Bu Konudaki ihtilaflar
7. Hz. Aişe (r.anha)
- - (-)
11275 (1)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yola çıktığımızda
kimimiz hac için, kimimiz de umre için ihrama girdi. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ise h"dc için ihrama girdi. Umre için ihrama girenler
Kabe'yi tavaf edip, Safa ile Merve arasında sa'y yaptıktan sonra ihramdan
çıktılar. Hac için veya hem hac hem de umre için ihrama girenler ise Kurban
bayramı gününe kadar ihramlarını çıkarmadılar."
[Sahih]
Diğer tahric: Bu kanalla
Malik (1/335), Buhari (1562, 4408), Ebu Davud (1779,1780) ve Nesai (5/145)
rivayet ettiler.
11276 (2)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
ihrama girdi.,,
[Sahih]
Diğer tahric: Kasım
kanalıyla Müslim (4/31), Ebu Davud (1777), İbn Mace (2664) Tirmizi (820) ve
Nesai (5/145) rivayet ettiler.
11277 (3)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hac için ihrama
girdi. Bazıları hem hac, hem de umre için ihrama girdi. Bazıları da sadece umre
için ihrama girdi."
[Sahih]
11278 (4)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem} ile yola
çıktığımızda hac için çıktığımızı düşünüyorduk."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
hac 1/400 (294), Müslim, hac 2/872 (1211), Ebu Davud, hac 2/152 (1777) ve
Nesai, hac 5/145 (2715) rivayet ettiler.
11279 (5)- Hz. Aişe
bildiriyor: Veda haccında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İçinizden
hacdan önce umre yapmak isteyenler yapsın'' buyurdu. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ise sadece hac için ihrama girdi ve umre yapmadı.
[-Sahih-]
11280 (6)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'ye hac için
ihrama girmiş bir şekilde geldi."
[-Sahih-]
11281 (14)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
telbiye getirdi."
[-Sahih-]
11282 (8)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
telbiye getirdi."
[-Sahih-]
11283 (9)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
telbiye getirdi."
[-Sahih-]
11284 (10)- Hz. Aişe der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Veda haccına çıktığımız zaman
kimimiz hac için ihrama girdi. Kimimiz umre için ihrama girdi ve yanında
kurbanlık da getirdi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Umre için ihrama
girip de yanında kurbanlık getirmeyen umre sonrası ihramdan çıksm. Umre için
ihrama girip de yanında kurbanlık getirenler ise umre sonrası ihramdan
çıkmasınlar. Hac için ihrama girenler ise haclarını tamamlasınlar'' buyurdu.
Ben de umre için ihrama girenlerdendim.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(5/246) rivayet etti.
11285 (11)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile çıktığımızda niyetimize
göre üç sınıftık. Kimimiz hem hac hem de umre için, kimimiz sadece hac için, kimimiz
de sadece umre için ihrama girmişti. Hac ile birlikte umre için de ihrama
girenler haccı tamamıyla eda edene kadar Allah'ın hac esnasında haram kıldığı
hiçbir şeye yaklaşmadı. Sadece hac için ihrama girenler haccı eda edene kadar
Allah'ın hac esnasında haram kıldığı hiçbir şeye yaklaşmadı. Umre için ihrama
girenler ise Kabe'yi tavaf edip, Safa ile Merve arasında da sa'y yaptıktan
sonra saçlarını kısalttı ve hac için yeniden ihrama girene kadar ihramdan
çıktı."
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace
2/1027 (3075), İbn Huzeyme 4/244 (2790) ve Beyhaki (5/2) rivayet ettiler.
11286 (12)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yola çıktığımızda sadece
hac için çıktığımızı düşünüyorduk."
[Sahih]
11287 (13)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yola çıktığımızda sadece
hac için çıktığımızı düşünüyorduk. Daha sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yanında kurbanlık getirenlerin ihramdan çıkmamalarını, yanında kurban
getirmeyenIerin ise tavaf sonrası ihramdan çıkmalarını söyledi. Kurban gününde
bana sığır eti getirildi. "Bu ne?" diye sorduğumda: ''Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, hanımları adına kestiği kurbanın eti''
dediler." -
Şu'be der ki: "Bunu
Kasım'a zikrettiğimde: "Hadis sana olduğu gibi rivayet edilmiş" dedi.
İbn Numeyr rivayetinde: "Zilka'de ayının bitimine beş gün kala Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yola çıktığımızda sadece hac için çıktığımızı
düşünüyorduk" ibaresi geçmiştir.
Diğer tahric: Malik
(1/393), Buhari (1720,2952) ve Müslim (1211) rivayet ettiler.
12358 (l)'de tekrar
edecektir.
11288 (14)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile hac için telbiye
getirerek yola çıktık."
[-Sahih-]
11289 (15)- Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hanımı Aişe bildiriyor: Veda haccında
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hem hac, hem de umre için ihrama girdi
ve yanında kurbanlıklar da getirdi. Bazıları da umre için ihrama girip
yanlarında yine kurbanlık getirdiler. Bazıları da umre için ihrama girdiler ama
yanlarında kurbanlık getirmediler. Ben de umre için ihrama giren ve yanında
kurbanlık getirmeyenIerin içindeydim. Mekke'ye geldiğimizde Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''İçinizden umre için ihrama girip yal1lnda
kurbanlık getirenler Kabelyi tabaf edip Safa ile Merve arasında sa'yını
yaptıktan sonra haccmı da bitirene ve Kurban gününde kurbanlığmı kesene kadar
ihramından çıkmasm. Umre için ihrama girip de yanında kurbanlık getirmeyenler
IGibeiyi tavaf etsin, Safa ile Merve arasında sa'y yapsın, dönüş tavafını da
yaptıktan sonra ihramdan çıksm. Daha sonra da hac için ihrama girip kurbanlık
da alsm. Kurbanlık alma imkanı olmayanlar hacda üç, evine döndükten sonra da
yedi gün oruç tutsun. '' Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vaktinin
geçmesinden çekindiği için de önce haccı, sonra da umreyi ifa etti.
[Sahih]
11290 (16)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
telbiye getirdi."
[Sahih]
11291 (17)-Z Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için
telbiye getirdi."
[Sahih]
11292 (18)- Hz. Aişe
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Eğer şimdi
yaptığım bu işi yeniden yapacak olsaydım yanımda kurbanlık getirmez ve umreyi
bitirip ihramdan çıkanlarla birlikte ben de ihramdan çıkardım'' buyurmuştur.
[Sahih]
11293 (19)- Hz. Aişe der
ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabıyla birlikte yola çıktığında ashab
sadece hac için çıktıklarını düşünüyordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Kabe'yi tavaf ettikten sonra ashabının da tavaf etmelerini söyledi.
Tavaf sonrası da emriyle ihramdan çıktılar. Ben ise hayız olmuştum. Bundan
dolayı Kabe'yi tavaf dışında haccın diğer tüm ibadetlerini yerine getirmiştim.
"Onlar umre ve hac yapmış bir şekilde dönerken ben sadece hac yapmış
olarak mı döneceğim?" dediğimde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) umre
yapmam için kardeşimi benimle birlikte gönderdi. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile, gece vakti o Medine'ye doğru gecenin başında yola çıkarken, ben
de Mekke'ye gece sonunda girerken karşılaştık.
[Sahih]
Diğer tahric: İshak,
Müsned'inde (1536) rivayet etti ..
8. Bera b. Azib
- - (-)
11294- Bera b. Azib der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile yola çıktık ve hac için ihrama
girdik. Mekke'ye geldiğimizde: ''Haccınızı umreye çevirin'' buyurdu. İnsanlar:
"Ey Allah'ın Resulü! Ama hac için ihrama girdik, nasıl umreye
çevireceğiz?" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Size neyi
emrediyorsam onu yapın’’ buyurdu. Müslümanlar yine aynı şeyleri söyleyince
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öfkelendi ve yanlarından ayrıldı. Bu
öfkeyle de Aişe'nin yanına girdi. Aişe onun öfkeli olduğunu görünce: "Seni
kim öfkelendirdi? Allah ona öfkelensin!" dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Nasil öfkelenmeyeyim? Bir emir veriyorum, ama bu emrine
uyulmuyor!'' dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace
(1682) rivayet etti.
9. Esma binti Ebi Bekr
ve Abdullah b. ez-Zübeyr
- - (-)
11295 (1)- Mücahid der
ki: Abdullah b. ez-Zübeyr: "Sadece hac için ihrama girin ve bu adamın (İbn
Abbas'ın) dediklerini bir kenara bırakın!" deyince, İbn Abbas: "Bunu
annene sorsana!" dedi. Bunun üzerine Abdullah haber gönderip bu konuyu
sordu. Annesi (Esma binti Ebi Bekr) şöyle dedi: "İbn Abbas doğru söylüyor.
Biz de hac için Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile çıktık. Ancak
sonra bu haccımızı umreye çevirmemizi emretti. Bu şekilde (umre sonrası) hacda
haram olan şeyler bize helal oldu. Hatta kadınlar ile erkekler kokular
sürünmeye başladılar."
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de (24/243) rivayet etti..
11296 (2)- Esma binti
Ebi Bekr der ki: "Hac için Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile çıktık.
Ancak sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu haccımızı umreye
çevirmemizi emretti. Bu emir üzerine tümden ihramdan çıktık. Hatta kadınlar ile
erkekler kokular sürünmeye başladılar."
[Hasen]
11297 (3)- Esma der ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yola çıktık ve hac için ihrama gerdik.
Mekke'ye geldiğimizde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurbanlık
getirenler ihramlarında kalsınlar, yanlarında kurbanlık getirmeyenler ise
ihramlarından çıksınlar'' buyurdu.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim,
hac 2/907 (1236) rivayet etti.
11298 (4)- Ubade b.
el-Muhacir der ki: İbn Abbas'ın İbnu'z-Zübeyr'e: "Bu konuyu neden annene
sormuyorsun?" dediğini işittim. Bunun üzerine annesi Esma binti Ebi Bekr'in
yanına girip konuyu sorduk. Esma şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte hac için yola çıktık. ZulHuleyfe'ye vardığımızda
Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İçinizden hac için ihrama girmek
isteyenler girsin. Umre için ihrama girmek isteyenler de umre için ihrama
girsin'' buyurdu. Ben, Aişe, Mikdad ve Zübeyr de umre için ihrama girenlerden
olduk."
[Hasen]
11299 (5)- Esma binti
Ebi Bekr der ki: İhramlı bir şekilde Mekke'ye geldiğimizde Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurbanlığı olanlar ihramda kalsın, yanında
kurbanlığı olmayanlar ise ihrandan çıksm'' buyurdu. Benim de yanımda kurbanlık
olmadığı için ihramdan çıktım. Kocam Zübeyr'in yanında ise kurbanlık olduğu
için ihramdan çıkmadı. Ben ihramdan çıkıp normal giysilerimi giydim ve
Zübeyr'in yanına geldim. Zübeyr: "Yanımdan git!" deyince:
"Üzerine atlamamdan mı korkuyorsun?" dedim.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1236), İbn Mace (2983) ve Nesai (5/246) rivayet ettiler.
11300 (6)- İshak b. Yesar
anlatıyor: Mekke'deyken Abdullah b. ez-Zübeyr yanıma geldi ve umre ile haccı
yaparken arada tenıettü yapılmamasını (ihramdan çıkılmamasını) söyledi. Ayrıca
böylesi bir şeyi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabıyla birlikte
yaptığını kabul etmedi. Abdullah b. Abbas bunu duyunca: "İbnu'z-Zübeyr
bunu nereden bilsin? Annesi Esma binti Ebi Bekr'e gidip sorsun. Bakalım kocası
Zübeyr onun yanına geldiğinde hem kendisi, hem de Zübeyr ihramdan çıkmamışlar
mıydı?" dedi. Esma, İbn Abbas'ın böyle söylediğini işitince: "Allah,
İbn Abbas'ı bağışlasın! Vallahi pek çirkin konuşmuş! Ama yine de doğru
söylemiş, zira o zamanlar hem erkekler hem de kadınlar ihramdan çıkmışlar ve
eşler birbirleriyle birlikte olmuşlardı" dedi.
[Sahih]
11301 (7)- Müslim el-Kurri
der ki: İbn Abbas'a hacda temettüyü sorduğumda buna ruhsat verdi. Ancak
İbnu'z-Zübeyr böylesi bir şeyden alıkoyardı. İbn Abbas: "İbnu'z-Zübeyr'in
annesine (Esma'ya) g1din! O da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in buna
ruhsat verdiğini söylüyor" deyince yanına girdiler. Esma iri yarı olmuş ve
gözlerini kaybetmişti. Bu konu ona sorulduğunda ise: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) buna (hacda temettüye) ruhsat verdi" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
hac 2/909 (1238) ve Beyhaki (5/21) rivayet ettiler.